CCOO denuncia pràctiques irregulars per part del diari
La Vanguardia davant la Inspecció de Treball

La Federació de Serveis a la Ciutadania del sindicat CCOO a Catalunya ha presentat una denúncia davant la Inspecció de Treball contra el diari La Vanguardia per pràctiques irregulars, en publicar un anunci a la seva versió digital on criden a participar a estudiants o recent graduats en Periodisme o Comunicació perquè cobreixin actes durant les festes de la Mercè de Barcelona totalment de franc i sota la promesa que “el teu primer reportatge sortirà a La Vanguardia”.

L’anunci avança que “La Vanguardia seleccionarà els candidats i es posarà en contacte amb ells per donar les indicacions necessàries ..., i comunicarà a cada estudiant seleccionat l’acte o conjunt d’actes a cobrir”. Així, els estudiants, que hauran de passar un procés de selecció com en qualsevol feina, hauran de cobrir els actes que se’ls hi assigni, proporcionant textos, fotos i vídeos. Però no només això, sinó que el diari els hi marcarà uns horaris de lliurament dels materials, i ja d’entrada els hi indica que les cròniques hauran d’enviar-se abans de les cinc de la tarda (per als actes del matí) i fins a les 12 del migdia de l’endemà (per als actes de la tarda i la nit anterior). En aquest punt CCOO es pregunta: no pretendrà el diari en realitat reclutar personal a cost zero i amb l’obligació de complir uns horaris de tancament concrets? No es tractarà potser d’una relació laboral encoberta, però sense retribució dels serveis?

A més a més, les bases del suposat concurs afirmen taxativament que “els estudiants cedeixen en exclusiva a La Vanguardia amb caràcter gratuït, indefinit i per al món sencer, tots els drets d’explotació dels textos, fotos i vídeos i, per tant, permeten la seva publicació, difusió, reproducció, distribució i comunicació pública en qualsevol mitjà de comunicació, suport i format, incloses les xarxes socials”. És a dir i en resum, sense remuneració, sense la possibilitat d’obtenir drets d’autor i amb l’única promesa que el diari els hi publicarà els seus primers treballs i seran convidats a “una trobada de comiat” passades les festes de la Mercè, tot un detall.

Des de CCOO pensem que aquestes pràctiques abusives per part d’un mitjà de comunicació fan un mal servei a la professió periodística, ja que aquesta s’ha de posar en valor i no relegar-la a una mera pràctica il·lusionant a canvi d’una publicació i d’una simple palmadeta a l’esquena. Els i les periodistes han de saber que han de lluitar per poder viure de la seva professió, i no ser explotats de manera sistemàtica per uns grans mitjans que se n’aprofitaran de la seva feina totalment de franc, fet que pot representar un preludi per a d’altres possibles irregularitats, i que ens resulta inconcebible tractant-se d’un mitjà suposadament seriós com és La Vanguardia.

La Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO a Catalunya ha presentat també una carta a la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet, on li demana que prengui partit en aquest assumpte i que la seva institució es pronunciï en contra d’aquestes pràctiques, que vulneren les normes més essencials de la professionalitat periodística i empresarial.

Barcelona, 13 dagost del 2014